Enkele landelijke wegen in Noorderwijk en Morkhoven blijven veel gebruikte sluipwegen waar chauffeurs vaak te snel rijden. Het gemeentebestuur bekijkt maatregelen zoals een tractorsluis om dat in te perken.

Zo'n tractorsluis in Rietbroek Wolfstee (foto) veroorzaakte al erg veel protest bij handelaars en buurtbewoners.

Politie Neteland deed recent snelheidsmetingen in Lankem. 70% reed er sneller dan de toegelaten 50 km/u.

Het Herentalse schepencollege beseft dat slechts ingrijpende maatregelen, zoals een knip, het sluipverkeer er kan weren, maar dat zoiets repercussies heeft op verkeersbewegingen in de buurt.

'We willen daarom onderzoeken wat de effecten zijn van een tractorsluis in de buurt van het kruispunt van Lankem met Roetershoek', klinkt het bij de coalitie CD&V-N-VA.

'Als deze maatregel mogelijk is, kan dit ineens ook een oplossing zijn voor de overdreven snelheden. Als dit niet het geval is, zijn wegversmallingen of asverschuivingen mogelijke oplossingen om de snelheid laag te houden.'

4 op 10 bestuurders te snel

In Broekhoven Morkhoven idem dito. Waar metingen leren dat 4 op 10 bestuurders zich niet aan de 50km/u houdt. 'Op korte termijn brengen we een wegversmalling aan bij Broekhoven 5, waarbij fietsers mogelijk rond de wegversmalling rijden. Hiervoor moet er een extra verharding komen.

Aan de wegversmalling wordt een voorrangsregeling gemaakt, waarbij het verkeer richting Goorstraat voorrang heeft op het verkeer richting Streepstraat.'

Op langere termijn wordt het kruispunt van Broekhoven en Koninkrijk aangelegd als verhoogd plateau. Maar aangezien de Vlaamse Milieumaatschappij plannen heeft voor een toekomstig rioleringsproject, wil de stad met die ingrijpende maatregel wachten tot die werkzaamheden.

Foto Nnieuws.